YouTube fyller sju år

måndagen den 21:e maj 2012 | 09:45

Den 21 maj firar YouTube sin sjunde födelsedag! Videosajten som köptes av Google 2006 är idag världens största sajt för video och världens näst största sökmotor. Varje dag spelas över fyra miljarder videoklipp upp och varje minut laddas 72 timmar videomaterial upp - nästan tio års innehåll om dagen. Se en hyllning av resan här.





2006 köpte Google YouTube och idag är videoplattformen den självklara platsen för att titta på och dela med sig av videoklipp på nätet. Idag hittar man allt ifrån klipp med politiska ledare och storslagna tal till Lady Gaga, svenska gamers och nysande pandor. Under dessa sju år har YouTube agerat plattform för såväl politiska kampanjer och imponerande kulturhändelser som några av vår tids mest innovativa reklamkampanjer.
YouTube i Sverige

YouTube växer så det knakar i Sverige, inte minst sedan lanseringen av youtube.se år 2008. Fyra miljoner svenska besökare kollar varje dag på 25 miljoner videoklipp. Antalet visningar ökade med 150 procent under förra året och antalet uppladdade klipp ökade med 70 procent under samma period. Enligt studien “Svenskarna och internet 2011” besöker varannan svensk (44 procent) YouTube en gång i veckan. Av 16-25-åringarna så besöker nästan alla (99 procent) YouTube minst en gång i veckan.
Framgångsfaktorerna


En viktig faktor bakom YouTubes tillväxt är de svenska YouTube-partnerna. En YouTube-partner är en användare som har valt att godkänna en uppladdad film för att visa reklam. Partnerprogrammet har tagits emot väl i Sverige - antalet svenska partners har ökat med 490 procent det senaste året med en enorm ökning bara de senaste veckorna då partnerprogrammet öppnades för samtliga svenska innehållskapare. Genom partnerprogrammet kan innehållskapare kort och gott tjäna pengar på sina filmer. Vissa partners kan i princip försörja sig på YouTube och sporras till att göra allt bättre innehåll.

YouTube som marknadsföringskanal
YouTube har inte minst under det senaste året rönt ett enormt ökat intresse bland de svenska annonsörerna, inte minst på grund av den höga räckvidden. YouTube är med sina en miljon unika besökare dagligen Sveriges tredje största sajt bara på förstasidan och har enligt TNS över 40 procent veckoräckvidd, vilket gör YouTube till den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige. Det finns även många svenska företag som ligger i framkant vad gäller brand channels, vilket kort och gott är en egen varumärkesplattform på YouTube där man antingen kan jobba "always on" eller i kampanjformat.